Pages

    21 November 2010

    खुश छुट्टियाँ


    Assalamualaykum.....salam 1Kelantan

    Alhamdulillah, dapat kembali menembusi talian internet setelah berkampung di kampong di TM selama 5-6 hari, almaklumlah kebiasaannya dikampung memang susah nak dapat talian internet ni...tp, syukur gak, dapat la membebaskan diri dari kemaruk yang melampau terhadap laman2 sesawang internet (contohnya www.veryquiet.com, www.lfc.tv, www.facebook.com, dan sebagainya).

    Alhamdulillah juga, kita telah berjaya menyambut satu hari kebesaran Islam. Setiap tahun kita akan merayakan Aidil Adha atau Eidul Adha atau Hari Raya Haji atau Hari Raya Korban. Tapi, apakah yang yang dapat kita fahamkan melalui perkataan ‘korban’ itu? Adakah ia gabungan ‘korpiah’ + ‘serban’ = korban? Atanpun ia merupakan pengorbanan yang dilakukan oleh binatang al-an’am bagi merealisasikan Hari Raya Korban itu? Adakah ia merupakan pengorbanan Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail dalam menguji keimanan mereka? Atau ia berada dalam diri kita sendiri? Cuba tanya balik setiap pengorbanan yang kita lakukan sepanjang hidup kita, baik atas niat kerana Allah, kerana diri sendiri atau kerana dunia yang fana ini, satu pun pengorbanan itu tak ada manfaat atau mudarat pada Allah.

    Dan kita selalu lebih mengutamakan Aidilfitri berbanding Aidiladha, sedangkan Aidiladha-lah merupakan perayaan yang lebih utama/besar/penting dalam Islam berbanding Aidilfitri. Dan ada hadis menyebutkan bahawa barangsiapa yang memeriahkan Aidilfitri melebihi Aidiladha, ia merupakan bida’ah. Kita sendiri dapat tengok, kalau Aidilfitri, berhelai2 baju raya yang dibeli, tapi kalau Aidiladha, sehelai pun tak ada baju raya (terasa...dusshh3!!).

    So, malas nak bekarya panjang2, nikmatilah antara gambar2 yang sempat di’snap’kan dalam aksi2 yang mendebarkan dan mengayat hati......terimalah filem yang berjudul “ Pengorbanan Sang Lembu”. Bakal mengutip pulangan RM2 juta dipawagan dalam tempoh sehari. Saksikanlah babak2 yang menarik yang bakal mencetuskan satu fenomena baru dalam industri perfileman Negara...hahaha!!

    Lembu pertama...

    sebelum

    sedang/ketika

    selepas
    lembu kedua...

    lembu naik minyak angin

    innalillahi wainna ilaihi rajiun....tamat riwayat seekor lembu

    aktiviti yang tak dapat dielakkan ketika berkunjung dikampung......MANDI SUNGEI WANG SUNGAI!!

    bermain air di tepi muara,
    ditepi muara berjumpa anak dara,
    dimana nak main air,
    ditepi muaralah....haha

    siapakah teruna yang bersimpuh diatas batu sana??

    sepupuku

    Petang tadi, singgah sebentar di perkarangan stadium Sultan Muhammad ke-4....ada Cheng Ho Expo 2010, dimana Kelantan - China International Trade Fair menganjurkan ekspo menjual barangan2 dari China, disitu juga ada terlintas didalam minda....”orang2 Asia berduyun2 ke China menyaksikan Sukan Asia, tapi orang2 China berbondong2 ke Kelantan untuk ekspo ni”....haha....maka, timbullah rasa bangga menjadi anak jati Kelantan...(xde kene mengena pun sebenarnya)...huuuuu~

    ~wassalam~

    5 ungkapan:

    ^Laila^ said...

    huhu.. beli je baju raya aidiladha~ satu family ade baju raya baru.. last minute beli.. =p siyes, raya aidiladha best~~ :)

    aL-FaRisY~(",)~ said...

    huhu...bgus3...tp kebanyakannye wat cmtula...meriah gler aidilfitri, tp aidiladha cm dekkk jew..huuu~

    GuGu said...

    kedua2 anak dara itu comel!

    abdul said...

    adek seksi towww...ejah lar sutir...

    aL-FaRisY~(",)~ said...

    gugu: termasok yang abg dara2 tu skali...haha
    abdul: nk ejah gano? ejah guno screw driver koww??

    .

    Labels

    Tags:
    Powered by Blogger.